תזונה לסוכרת

איזון סוכרת ותזונה דלת פחמימות לסוכרתיים

מהם מאפייני מחלת הסוכרת? האם יש קשר להשמנה? מהי התזונה המומלצת לחולי סוכרת מסוג 2? עד כמה התרופות להפחתת סוכר יעילות? הייתכן ומתן אינסולין מחמיר את המצב? והאם ניתן לחסל סוכרת באמצעות תזונה בלבד?

תזונה לסוכרת סוג 2

אם גם אתם חלק ממיליוני האנשים מסביב לעולם המחפשים תשובה כיצד לרפא את הסוכרת שלכם עליכם להבין ראשית ולפני הכל מה גורם למחלת הסוכרת ומהי עמידות לאינסולין בשביל לקחת שליטה על רמות הסוכר שלכם בצורה המהירה והמדויקת ביותר.

מחלת הסוכרת מתבטאת בעודף סוכר בדם, מצד אחד האינסולין מופרש ללא הרף כתגובה לפחמימות ובמידת מה גם לחלבונים. מצד שני, האינסולין "התקלקל" ואינו ממלא תפקידו ואינו מכניס את הסוכר לתוך התאים והתוצאה ערכי הסוכר נותרים גבוהים בדם. 

במילים פשוטות, גופם של חולי סוכרת אינו מסוגל "לסבול" פחמימות וסוכרים. מחלת הסוכרת מסוכנת ביותר בשל היותה שקטה ונטולת כאב פיזי לכאורה ולרוב אין פגיעה משמעותית באורח החיים של החולים.  

מחלת הסוכרת קטלנית ביותר וביכולתה להביא להרס כל איבר ורקמה בגוף בשקט מבלי שתחושו דבר אפילו במשך שנים. סיבוכי הסוכרת רבים כגון טרשת עורקים, סרטן, שבץ, פגיעה בכליות, אלצהיימר, עיוורון ועד מוות. 

ישנם למעלה מ- 500 מיליון חולים ברחבי העולם ובישראל ישנם כ- 600 אלף חולים מאובחנים ועוד כ- 300 אלף שאינם מאובחנים.

אינסולין - הורמון "ההשמנה"

רמות גבוהות של אינסולין גורמות להשמנה והגוף נמצא "במוד" של אגירת שומן כחלק מעסקת חבילה בשם תסמונת מטבולית. 

תסמונת מטבולית כוללת עודף שומנים בדם, יתר לחץ דם, כבד שומני, ורמות נמוכות של HDLׁ (כולסטרול "טוב"). ניתן לזהות בקלות את החולים לפי מצבורי השומן אשר מרוכזים בעיקר בבטן. סממן זה כנורת אזהרה לדלקתיות והתפתחות טרשת עורקים ומחלות רבות אחרות.

מזרק סוכר לטיפול בסוכרת

באופן מפתיע ההנחיות התזונתיות לחולי סוכרת חופפות את ההנחיות לכלל האוכלוסייה. חולי סוכרת אינם מונחים לאכול בהתאם למחלתם. ההמלצה הקולקטיבית הינה צמצום שומן רווי וחלבון ממזונות מהחי כבשר אדום, ביצים, חמאה וכדומה ולבסס את התזונה על פחמימות אשר יהוו כ 60% מכלל הקלוריות הנצרכות ביום. 

כמה אירוני להנחות חולי סוכרת לצרוך פחמימות אשר גורמות לעליית הסוכר בדם. תזונה לקויה ועשירה בפחמימות כמקור המחלה, שימור והידרדרות עד לתלות בתרופות ואינסולין בהזרקה בהמשך. האינסולין בהזרקה ניתן כתרופה לאיזון ערכי הסוכר. בפועל התרופה גורמת להחרפת המחלה ועלייה במשקל, כיצד? התרופה מגבירה את דרישת הגוף ליותר אינסולין על מנת להישאר תחת שליטה, כך יש צורך להעלות מינונים כל הזמן. זהו מעגל רשע החורץ את דינם של החולים הטועים בחשיבה כי התרופות מחפות עליהם. הידעת שיש 57 שמות לסוכר?

המחקרים אמרו אחרת

בשנות ה-70 התקבלה החלטה לקצץ משמעותית בתקציב עבור מחקרים קליניים. למה? בעולם המדע הגיעו להבנה כי מחקרים קליניים בלתי אפשריים מאחר ועלותם גבוהה מאד והם אורכים זמן רב מדי. לכן מצאו קיצור דרך מדעי נוח באמצעות מחקרים פחות קפדניים (לא ניסיוניים) על מנת לאפשר למדעי התזונה "להתקדם" במהירות. והתוצאה: ב-40 השנים האחרונות אנו מוצפים במחקרים תצפיתיים אשר דוגמים אוכלוסיות ספציפיות ללא התערבות קלינית כפי שמחקר רציני נדרש להיות על מנת לבסס טענה מסוימת. זו הסיבה למה עד היום אין חד משמעיות לגבי התזונה הנכונה.

כוחה של תזונה לסוכרתיים לריפוי המחלה

מניסיון רב עם מטופלים חולי סוכרת, תזונה דלת פחמימות המבוססת על עקרונות התזונה הפליאוליטית ו- תזונה קטוגנית המותאמת אישית לכל חולה לפי מצבו הבריאותי, היא כלי טיפולי עוצמתי ומוצלח. ניתן לראות הפחתה בערכי האינסולין בדם ובמקביל צמצום מתן תרופות ואף להפסקה מוחלטת שאינה בגדר חלום.

תזונה זו עשירה בשומנים בעיקר מהחי, חלבון בהתאמה ודלה בפחמימות משנה את האופן בו הגוף משתמש ומאחסן שומן. הגוף ממיר את השומן מהמאגרים לאנרגיה מה שתורם לירידה במשקל. השומן הנאכל במסגרת התזונה אינו גורם לעליית הסוכר, ומקנה תחושת שובע אמיתית התומכת בתהליך. זאת בהשוואה לתזונה עתירת פחמימות הגורמת לרעב תמידי ובלתי נשלט.

דיאטה קטוגנית שימשה בהצלחה כבר בשנות ה 20 לטיפול בחולי אפילפסיה, ובהמשך נוסתה על חולי סוכרת מסוג 1 ו-2 גם בהצלחה מרובה עד לגילוי האינסולין. חוקרים רבים בחנו את האפקט של תזונה דלת פחמימות ועשירה בשומן בהשוואה לתזונה דלת שומן ועשירה בפחמימות. הם מצאו כי התוצאות של הראשונה מראים שיפורים חיוביים בערכי ה A1C, הפחתת רמות שומנים בדם וירידה במשקל בתקופה קצרה.

בשנת 2014 משרד הבריאות, בשיתוף כל קופות החולים, הקים מערך רישום לשם הערכת מצב התחלואה העתידית בסוכרת. המטרה היתה לתכנן את שירותי הבריאות למחלת הסוכרת אבל, אין זה פשוט וזול יותר להתמקד במניעת המחלה באמצעות מודעות לתזונה מותאמת?

לסיכום

לסיכום, מטרת העל בטיפול בסוכרת חייבת להתמקד בתזונה מותאמת למחלה במטרה לצמצם השימוש באינסולין. בין אם האינסולין מופרש מהלבלב או מוזרק. תזונה עשירה בשומנים ודלת פחמימות לחולי סוכרת הינה טיפול פשוט, קל ומעל הכל הגיוני. כאשר מפחיתים צריכת פחמימות וסוכרים, רמות הסוכר תחת שליטה, השומנים בדם פוחתים, הדלקתיות נעלמת ובמקביל ישנה ירידה במשקל. לפיכך, סוכרת הינה מחלה הפיכה ומדע טילים זה לא.

התכנים המופיעים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע ובשום מקרה אינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית. בכל מקרה יש לפנות לקבלת חוות דעת של רופא מוסמך לפני קבלת טיפול ו/או שימוש בתכשיר רפואי כלשהו. השירותים והמידע באתר זה הינם כלליים ולא ניתן להתאים אותם באופן פרטני לצרכיו של כל אדם ואדם ועל כן לצורך קבלת טיפול רפואי ו/או יעוץ אישי יש לפנות לרופא. במידה והינך סובל מבעיית בריאות כלשהי או תחת השגחה או מעקב של גורם רפואי עלייך להיוועץ עם הגורם המטפל.