שומנים בדם וטריגליצרידים גבוהים

איך ניתן להפחית שומנים בדם באופן טבעי עם תזונה קטוגנית

טריגליצרידים גבוהים אפשר להוריד באמצעות תזונה קטוגנית ותזונה דלת פחמימות, הן היעילות ביותר לטיפול בשומנים בדם. עד כמה שזה נשמע מופרך ומנוגד לכל הגיון. תזונה עתירת שומן ודלה בפחמימות, כמו תזונה קטוגנית, תגרום לגוף להשתמש בשומן שלו לצורך אנרגיה. דיאטה קטוגנית משפרת את פרופיל השומנים ובזמן קצר, בהשוואה לכל דרך אחרת, כולל תרופות.

מהם טריגליצרידים

הטריגליצרידים הם סוג של שומן, הנמצא בזרם הדם וברקמות, המהווים את מאגר האנרגיה בגוף. כשאוכלים מעבר למה שצריך – האנרגיה העודפת מומרת לטריגליצרידים והם מתאכסנים במאגרי השומן, ברקמות ובכבד. לשומנים יצא שם די רע, אבל הם הכרחיים להישרדות מבחינה אבולוציונית. בזמנים של שפע (אכילה ביתר) טריגליצרידים מועברים אל מאגרי השומן. בתקופות של רעב או אי צריכת פחמימות  הגוף – מפרק אותם ומפיק מהטריגליצרידים אנרגיה.

עודף טריגליצרידים בדם

בעוד כי טריגליצרידים הם אספקת אנרגיה חשובה לגוף, עודף טריגליצרידים בדם הוא משהו אחר לגמרי. זהו דגל אדום המצביע כי יש משהו אינו תקין בחילוף החומרים (מטבוליזם). שומנים בדם בעודף קשורים לעלייה בסיכון למחלות כרוניות רבות בין היתר – סוכרת, מחלות לב, שבץ ועוד.

מה גורם להצטברות שומנים בדם

אכילת יתר במיוחד של סוכרים, פחמימות ואלכוהול. אלו הם הגורמים השכיחים ביותר לעלייה בטריגליצרידים. כמו כן, הפרעות גנטיות יכולות אף הם להעלות את רמות הטריגליצרידים ועשויות לדרוש טיפול אגרסיבי יותר.

ישנם שני גורמים מובילים לטריגליצרידים גבוהים. הסיבה הראשונה וללא ספק השכיחה ביותר היא מטבולית. הסיבה השנייה היא גנטית. סיבות נוספות לרמות טריגליצרידים גבוהים כוללות: תת פעילות בלוטת התריס, מחלות כליה מסוימות, הריון, ותרופות (סטרואידים, אסטרוגנים, חוסמי בטא ומשתנים).

כיצד מאבחנים עודף שומנים

האבחנה של יתר שומנים בדם נעשית באמצעות בדיקת דם פשוטה לאחר צום של 12 שעות. בדיקת רמות טריגליצרידים בדם היא חלק מפרופיל השומנים הכולל – כולסטרול כללי, רמות LDL, VLDL ו-HDL ואנזימי כבד.

מהם התסמינים של עודף שומנים בדם

לרוב אין תסמינים. תופעות שעלולות להופיע – קשיי נשימה לאחר מאמץ קל, סחרחורת, בלבול ערפול הינם דגל אדום. ההמלצה במקרה זה היא לעשות בדיקת דם.

מהם הערכים החריגים לטריגליצרידים בדם

ערכים של טריגליצרידים מעל mg/dl 150. אם כי אני באופן אישי מדרבנת את המטופלים שלי להישאר סביב ה 100 mg/dl.

תפריט להורדת שומנים בדם

הפחיתו למינימום או הימנעו מסוכרים, פחמימות, ואלכוהול. השוואה בין דיאטות דלות פחמימות לדלות שומן, מראה באופן עקבי כי דלת פחמימות טובה יותר להפחתת טריגליצרידים. אין זה אומר כי שתזונה דלת פחמימות היא הדרך היחידה להוריד טריגליצרידים. אבל זה כן אומר כי הגבלת פחמימות וסוכרים היא הדרך היעילה, אם לא הדרך היעילה ביותר לטיפול ביתר שומנים בדם.

כפי שציינתי, כל עודף קלורי יכול להעלות את רמות הטריגליצרידים. עם זאת, המקורות הסבירים ביותר לצריכת יתר הם סוכרים ופחמימות, ולא דווקא חלבונים ושומנים.

לצמצם משמעותית צריכה של פרוקטוז (סירופ תירס, סוכר פירות). פרוקטוז משפיע לרעה על רמות השומנים בדם, מאחר והגוף מתקשה להתמודד עם פרוקטוז ונוטה לאגור אותו כשומן.

ירקות ירוקים עליים, המכילים סיבים תזונתיים, עשויים לסייע להפחתת השומנים בדם. אבל רק וכאשר זה חלק מהתזונה הכוללת. ניסוי התערבותי של תוסף סיבים לא הראה שיפורים ברמות הטריגליצרידים של המשתתפים, כאשר זה נעשה ללא התערבות תזונתית.

צריכת דגי ים צפוני כגון: סלמון, מקרל והליבוט המכילים לומצת שומן מסוג אומגה 3.

פעילות גופנית בעצימות גבוהה, כמו אינטרוולים ואימוני התנגדות, הם הכי יעילים להפחתת שומנים בדם. במידה ואתם לא מסוגלים, גם הליכה לצורך העניין תעזור.

טריגליצרידים גבוהים תזונה

השפעת אורח חיים בריא לעומת טיפול תרופתי

תיאורטית, להתערבויות באורח החיים יש השפעה משמעותית יותר. כיוון שאורח חיים בריא מכוון למקור שגרם לעלייה בטריגליצרידים מלכתחילה והטיפול התרופתי מוגבל ולא תמיד יעיל. הנתונים לגבי טיפול תרופתי אינם מראים יתרונות עקביים. למרבה המזל, אתם יכולים לטפל ברמות השומנים שלכם ולמנוע הרבה מחלות על ידי אכילת תזונה דלת פחמימות או תזונה קטוגנית.

יש לציין כי – רמות טריגליצרידים גבוהות הן מצב רפואי מדאיג שאין להקל בו ראש. זה קשור לסיכון מוגבר למחלות כרוניות רבות, כגון: לב וכלי דם, דלקות בלבלב, שבץ, כבד שומני, מחלות דלקתיות, השמנת יתר, השמנת יתר, תנגודת לאינסולין והפרעות מטבוליות אחרות ועוד.

מילים אחרונות לסיכום

רבים ברפואה הקונבנציונלית מאמינים שתזונה דלת שומן היא הצעד הראשון להורדת טריגליצרידים. זה בין השאר בגלל ההנחיות והעדפה גורפת לתזונה דלת שומן אשר לא הוכיחה את עצמה. כראיה אנו רואים כי למרות ההנחיות לצרוך מזון דל שומן, יש עליה מתמדת בכל המחלות הכרוניות. לרבות תסמונת מטבולית, אשר עודף שומנים היא חלק ממנה.

בסופו של דבר המשוואה די פשוטה כשחושבים על זה. בכל פעם שאתם צורכים מזון מעבר למה שצריך, ובעיקר פחמימות, סוכרים ואלכוהול. האנרגיה העודפת הופכת לטריגליצרידים ומאוחסנת בתאי השומן שלכם. אין פשוט מזה. מחקרים רבים מצאו כי אפילו הפחתה של 5-10% ממשקל הגוף, עשויה להפחית משמעותית את רמות השומנים בדם, וגם למנוע תסמונת מטבולית, תנגודת לאינסולין ומחלות רבות.

התכנים המופיעים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע. בשום מקרה אינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית.

בכל מקרה יש לפנות לקבלת חוות דעת של רופא מוסמך לפני קבלת טיפול ו/או שימוש בתכשיר רפואי כלשהו. השירותים והמידע באתר זה הינם כלליים ולא ניתן להתאים אותם באופן פרטני לצרכיו של כל אדם ואדם ועל כן לצורך קבלת טיפול רפואי ו/או יעוץ אישי יש לפנות לרופא. במידה והינך סובל מבעיית בריאות כלשהי או תחת השגחה או מעקב של גורם רפואי עלייך להיוועץ עם הגורם המטפל.

מאמרים נוספים