"החלב הוא המזון הטבעי והמושלם ביותר" כן, אם אתה עגל.

האם צריכת חלב ומוצריו אכן מושלמת ומותאמת לתזונת בני אדם?

האם המניע  נובע מחשיבה ודאגה אמתית לבריאות שלנו? משרדי הבריאות בעולם טוענים כי צריכה של סידן מן החי ומגיעה מחלב ומוצריו תפחית ואולי תמנע את הסיכוי שלנו לחלות  במחלת האוסטאופורוזיס, האמנם? באילו מדינות אחוז האוסטאופורוזיס נמצא במקום הגבוה ביותר? האם לצריכת חלב ומוצריו יש קשר לסוכרת נעורים? ומהו בעצם הלובן הטהור של החלב?

אין קשר בין חלב לחוזק ואיכות העצם שלנו.

אחד המחקרים הגדולים והמשמעותיים אשר נעשו אי פעם לבדיקת הקשר וההשפעה בין צריכת חלב למחלת האוסטואופורוזיס הגורמת לבריחת סידן והידללות עצם נקרא-“מחקר האחיות”.  

“מחקר האחיות” נערך באוניברסיטת הרווארד, ונבדקו בו למעלה מ-75,000 אחיות לאורך 12 שנה. ממצאי המחקר הראו כי לצריכת חלב ומוצריו בילדות אין קשר למניעת הידללות העצם בבגרות ולהפך. הנבדקות אשר צרכו  חלב ומוצריו בכמויות גדולות יותר היו בעלות העצמות החלשות יותר בקרב הנבדקות ואף נטו  לחלות יותר באוסטאופורוזיס. בבית הספר לתזונה של אונ’ הרווארד החף מכל אינטרסים שונים, מתריעים מזה שנים על השפעת ההנחיות הממשלתיות המעודדות צריכת חלב ומוצריו.

למסקנה דומה זו הגיעו גם שתי סקירות נרחבות אשר פורסמו בכתבי העת הרפואיים היוקרתיים והתבססו על מחקרים קליניים אחרים נוספים, וזאת באמצעות עשרות אלפי נבדקים ברחבי העולם כולו. עובדות אלו משקפות באופן מובהק את עצימת העיניים המדאיגה של ארגוני הבריאות הכלל עולמיים לגבי נתוני המחקר והתוצאות שלהם על פני השטח.

הנתונים הרפואיים בישראל

על פי הנתונים הרפואיים בישראל כל אשה חמישית סובלת מפציעה באזור אגן הירכיים כגון שברים וסדקים וזאת  לעומת יפן, שם  אחת מתוך 50 נשים יעידו על פציעות מסוג זה.  

אחוז צריכת החלב ומוצריו היא נמוכה הרבה יותר ביפן ותוצאות המחקרים מדברים בעד עצמם. נתון מעניין נוסף אשר נבדק לגבי נשים יפניות, על מנת לבודד את העניין הגנטי – מצאו כי כאשר האישה היפנית נחשפת לתזונה מערבית רגילה ועשירה בחלב ומוצריו,אחרי פרק זמן מסוים גם הנבדקת היפנית החלה לסבול מתחלואות העולם המערבי כמו חברתה האמריקאית.  דוגמה נוספת ניתן למצוא באפריקה בה חלב ומוצריו אינם חלק מהתזונה המקומית ולכן מחלת האוסטאופורוזיס אינה קיימת בקרב הנשים האפריקאיות.

בשנת 2007 על פי נתונים תפרסמו בארגון FAO (המזון והחקלאות של האומות המאוחדות) הוכתרה מדינת ישראל כמדינה עם המחלבות היצרניות ביותר בעולם, זאת עם יכולת של כ – 12,500 ליטר חלב לפרה בשנה. דמיינו לעצמכם קבוצה של 180 איש השוקלים בממוצע 70 קילו – זאת הכמות של החלב המיוצרת בישראל דאז, וכיום? הכמויות עולות מדי שנה. השאלה המתבקשת – האם ההנחיות המעודדות  צריכת חלב ומוצריו עולה בקנה אחד עם הדאגה לבריאות האוכלוסייה?

אם נחזור מעט להיסטוריה – בשנות ה-70 ה FDA (משרד הבריאות העולמי) יצא עם הנחיות חדשות להכפיל את צריכת החלב ומוצריו כחלק מהתפריט היומי שהוכנס ל ‘פירמידת המזון’. מה באמת היו המניעים מאחורי ההחלטה להכפיל את צריכת מוצרי החלב? כסף? פוליטיקה?

קחו למשל תוצאות של מחקרים רבים אשר נעשו בעניין החלב ובהן נמצא קשר מובהק בין צריכת חלב ומוצריו לסוכרת נעורים. מסתבר כי ישנם פרמטרים נוספים במשוואה, וכי הגנטיקה אינה היחידה במערכה כפי שסברו עד כה. במחקרים אשר נערכו  באזורים אשר צריכת החלב גבוהה עולי כי גם השכיחות לסוכרת נעורים, גבוהה יותר ובהתאמה.

מה הקשר? הקזאין.

הקזאין הוא חלבון החלב, חלבון אשר קשה מאד לעיכול עבורנו בני האדם ויוצר תגובה חיסונית המתבטאת בין היתר כתקיפה עצמית של תאי הלבלב (האחראי על ייצור האינסולין), פעולה זו לאורך זמן עלולה לגרום אפילו להרס מוחלט של הלבלב אשר משמעותה – סוכרת, הידועה כסוכרת נעורים. 

תהליך זה יכול להתחיל עוד ברחם כאשר האם צורכת מוצרי חלב, ובהמשך חשיפת התינוק לתחליפי חלב בתחילת חייו, ואף דרך ההנקה כאשר האם צורכת חלב ומוצריו בעצמה. בפינלנד, מדינה בה אחוז צריכת החלב היא גבוהה מאד השכיחות לסוכרת נעורים היא פי 36 לעומת יפן אשר אחוז צריכת מוצרי החלב בה- נמוכה.

רגע לפני שאתם מוזגים כוס חלב – כמה עובדות לגביו:

  • החלב מכיל  לקטוז שהוא הסוכר של החלב. כאשר 75% מהאוכלוסייה מגלה רגישות אליו ברמה מסוימת בתום גיל הינקות.
  • החלב מכיל חלבון בשם קזאין, הידוע כאלרגני וקשה מאד לעיכול. כמו כן, צריכה שלו כפי הוסבר קודם מעודדת תגובה אוטואימונית. כאמור, מערכת החיסון שלנו תוקפת את עצמה. תקיפה עצמונית ולאורך זמן עלולה להביא לפגיעה באברי הגוף השונים ולגרימת מחלות אוטואימוניות כסרטן, מחלות מעי דלקתיות, זאבת וכדומה.
  • החלב מכיל כ 45 סוגים של הורמונים שונים ובין היתר את הורמון הגדילה IGF1 הידוע בקשרו ההדוק כמעודד תהליכים סרטניים.
  • החלב מכיל תאי דם לבנים המגיעים ממערכת החיסון של הפרה וזה מקנה לו את צבעו הלבן והטהור.  תאים אלה הם למעשה תאי מוגלה שתפקידם להילחם בזיהומים, לא שלנו, אלא של הפרה.
  • כל “הטוב” הזה מגיע ארוז עם חיידקים ואורגניזמים מחוללי מחלות אצל בני האדם
  • אם לא די בכך- החלב גם מכיל שאריות אנטיביוטיקה, חומרים כימיים רעילים רבים ועוד

משרדי הבריאות בארץ ובעולם ממליצים בפה אחד ״החלב הוא המזון המושלם והטבעי ביותר״ תעשיית החלב  העולמית מתחבאת מאחורי מחקרים המהללים את יתרונותיהם הבריאותיים. כמו כן מעודדים אותנו “להזין” את ילדנו ומדגישים עד כמה נחוץ לשלב הגדילה, וזאת באמצעות תקציבי ענק ושיווק מסיבי ואגרסיבי, תוך הסתרת מידע עובדתי. ובארץ- יצרו בקרב הציבור את הבהלה לחלב. אך מי הם המרווחים הגדולים מכל הסיפור הזה? בטח שלא אנחנו- הצרכנים.

מאמרים נוספים

התכנים המופיעים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע. בשום מקרה אינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית. התכנים המופיעים בתכנית זו נועדו להרחבת הידע האישי של המשתמשים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.

בכל מקרה יש לפנות לקבלת חוות דעת של רופא מוסמך לפני קבלת טיפול ו/או שימוש בתכשיר רפואי כלשהו. השירותים והמידע באתר זה הינם כלליים ולא ניתן להתאים אותם באופן פרטני לצרכיו של כל אדם ואדם ועל כן לצורך קבלת טיפול רפואי ו/או יעוץ אישי יש לפנות לרופא. במידה והינך סובל מבעיית בריאות כלשהי או תחת השגחה או מעקב של גורם רפואי עלייך להיוועץ עם הגורם המטפל.