הורמונים וירידה במשקל

סקירה זו נועדה לתת לכם ידע בסיסי אבל כה חשוב ונחוץ להצלחה שלכם לירידה במשקל. למעשה ההורמונים הקשורים למטבוליזם הם הכי חשובים בכל הקשור לירידה במשקל. על פניו נראה כי עולם הדיאטות רועש וגועש אבל אין חדש תחת השמש. רוב הדיאטות מבוססות על אותו הדבר – מזון דל שומן וספירת קלוריות אובססיבית. הקושי להתמיד בשיטות הללו אינו תלוי בכם מהסיבה הפשוטה כי המזון אינו משביע וזהו עניין של זמן עד שתשברו. מעבר לזה לרוב גם המזון עצמו טפל וחסר טעם ואתם תרגישו שאתם בעונש ולבסוף גם אין תוצאות. 

מה עשיתם בזה?

הרבה. החרפתם את המצב המטבולי שלכם. בכל פעם שאתם מתחילים דיאטה חדשה או טרנד חדש הדוגל בהגבלה קלורית ומזון דל שומן אתם פוגעים במטבוליזם שלכם מאטים אותו ועד לתקיעות הכה מוכרת.

החדשות הטובות הם: אפשר גם אחרת. ניתן לאפס את המצב המטבולי אליו נקלעתם ואפילו בקלות. כל זאת באמצעות תזונה נכונה שתאזן את ההורמונים שלכם, יחד עם שילובם של טכניקות מניפולטיביות עוצמתיות כמו שיש בתכנית. במטרה לעצור את המצב הקיים. לשנות ולתקן. כך הגוף שלכם ישתחרר מהמעגל האכזרי בו הוא נמצא ולבסוף להביא אתכם לאיזון מטבולי ורק אז תרדו במשקל ללא קושי או בעיה.

למה דיאטות אינן עובדות?

הבסיס של דיאטות דלות שומן כמו שכתבתי קודם כל הדיאטות דומות עם הגבלה קלורית ודלות בשומן הממליצות לצרוך תחליפי מזון ומוצרי דיאט. כאשר מצמצמים אב מזון כמו בכל הדיאטות – שומנים, יש צורך לתגבר אב מזון אחר – פחמימות והרבה. אכילת פחמימות מרובה ולאורך זמן יוצרת בעיות רבות המשבשת את ההורמונים שלכם. 

פחמימות = אנרגיה? האמנם?

זאת אחת מהבעיות המרכזיות של דיאטות דלות שומן ועתירות פחמימות – מקור האנרגיה העיקרי של הגוף הוא גלוקוז שמגיע מהפחמימות שאתם אוכלים. מאגרי הפחמימות בגוף שלכם מוגבלים ואין הרבה מקום לאחסון. כתוצאה מכך כמה דברים מתרחשים: 

1 – זה מחייב אתכם לאכול כל כמה שעות אחרת המאגרים שלכם נגמרים, ואתם תרגישו חלשים, עייפים וחסרי אנרגיה.

2 – אתם אוכלים כ”כ הרבה פחמימות בכל ארוחה. פחמימות שהגוף לא זקוק להם בכמות כזאת. נוצר עודף. מה הגוף עושה? הופך את הפחמימות לשומנים ואז אוגר אותם בכבד או ברקמות אחרות לשעת הצורך. 

נחשו מה? שעת הצורך לא מגיעה כי אתם אוכלים שוב כעבור כמה שעות. חשבון פשוט: עודף פחמימות + אגירתם כשומן = השמנה.

מאגרי השומן לעומת מאגרי הפחמימות אינם מוגבלים והגוף יכול לאגור המון שומן! זה קורה כל הזמן ואתם משמינים ומשמינים …. 

על תפקיד זה אחראי הורמון האינסולין שהוא הכי חשוב ועיקרי עבורכם. אפשר לקרוא לו – הורמון ההשמנה. האינסולין מופרש כאשר אתם אוכלים פחמימות (גם חלבונים ברמה מסוימת). ככל שתאכלו יותר פחמימות כך האינסולין יופרש עוד ועוד לדמכם. אם אתם רוצים לרדת במשקל – אתם חייבים לצמצם את הפרשת האינסולין ככל הניתן. למה? ובכן, כאשר האינסולין נמצא גבוה בדם, לגוף אין גישה למאגרי השומן שלו, הוא למעשה חוסם את היכולת של הגוף להשתמש בשומן שלכם ולהפיק ממנו אנרגיה. משמע – אי אפשר לרדת במשקל. נקודה. סוף. זאת אחת הסיבות העיקריות למה דיאטות המבוססות על הרבה פחמימות לא עובדות ולא יעבדו לעולם.

זה לא הכל. המצב הולך ומסתבך ועוד הורמונים מצטרפים “לחגיגה” – הורמונים האחראים על השובע והרעב שלכם (לפטין וגרלין) האינסולין שלכם השתבש כי אכלתם הרבה פחמימות והוא משפיע לרעה על השובע והרעב שלכם. אפקט הדומינו. ההורמונים הללו מאותתים לכם מתי אתם רעבים וצריכים לאכול, ומתי להפסיק כי שבעתם. פשוט. אבל, האינסולין המשובש גורר אחריו גם את הורמוני השובע והרעב שלכם, כך גם הם משתבשים. כשזה קורה גם האיתותים שלהם משתבשים. בנוסף, הורמוני בלוטת התריס מושפעים גם הם מהמצב לרעה ומאטים את המטבוליזם שלכם. 

עכשיו קל מאד להבין למה אתם פתאום רעבים גם אחרי שאכלתם ארוחה מאד טובה קודם לכן, או אתם ממשיכים לאכול גם אם אתם מפוצצים כי האיתות הגיע באיחור ואתם לא הפסקתם להעמיס מה שגורר גם הרגשה לא נעימה בבטן וחשקים למתוק ועוד תופעות שאתם בטח כבר מכירים. האיתותים פשוט שגויים. 

חוסר איזון זה מוביל אתכם במהירות “וביעילות” להשמנה ואתם אפילו לא מודעים לכך. אתם הלכתם לפי ההנחיות ועשיתם נכון.

אבל חכו, יש המשך הרולטה לא נעצרת בזה. ישנם הורמונים נוספים במערכה. הכירו את הורמון הסטרס – קורטיזול, אולי שמעתם עליו בעבר בהקשר של סטרס. הורמון זה קשור ישירות להשמנה, וגם הוא כמו האינסולין אתם רוצים לצמצם (רק לתפקיד הממוקד שלו במצבי דחק קצרים ונקודתיים). לא מעבר. אבל כאשר הבלגן חוגג גם הסטרס “משתתף” במשחק ההורמונלי. עלייה ברמות הסטרס גורמת לעלייה של אינסולין (המשמין) אתם בטח זוכרים את ההסבר על האינסולין כאשר הוא גבוה בדם אין לגוף יכולת להשתמש במאגרי השומן שלו. כך אתם בעצם רק אוגרים = משמינים. הורמון הסטרס גורם להשמנה.

לא סתם אומרים שסטרס משמין זה פיזיולוגי לחלוטין. כאשר אתם נתונים למצבי סטרס, כל הגוף שלכם נערך, נדרך ומגיב. לכן, בנוסף לשינוי התזונתי שאתם תעברו גם חייבים לאמץ גם טכניקות הרגעה לעזור לגוף להתמודד עם מצבי הלחץ הרבים וזה קריטי לירידה במשקל. דוגמה – ספורט זוהי דרך מצוינת.

התכנית “המניפולציה של התזונה” מתמקדת באיזון ובאיפוס ההורמונים שלכם דרך תזונה. תזונה היא הכי חשובה כשזה מגיע להשמנה ואגירת שומן! ישנם פרמטרים נוספים שנלקחו בחשבון וגם הם כלולים עבורכם בתוך התכנית. זהו חלק מהשלם והם עובדים יחד בסנכרון לירידה במשקל שלכם. אורח חיים כולל בתוכו: תזונה, שינה, תנועה, טכניקות הרגעה ושינה טובה נחוצים לירידה במשקל.

בזמן השינה הורמון הגדילה מופרש. הורמון הכרחי זה, אחראי בין היתר לשמירה על מסת שריר רזה ושמירה על משקל גוף תקין. שימו לב מה קורה לכם כאשר אתם לא ישנים היטב:

הורמון הגדילה מופרש פחות ⇦ובמקביל הורמון הסטרס מופרש יותר ⇐ מה שגורם לרעב מוגבר מהרגיל ⇐ גם האינסולין עולה ⇐ בחירות מזון לא טובות ⇐ גוררות לעוד יותר חשקים למתוק / מעובד ⇐ עלייה במשקל ⇐ הלקאה עצמית (אני כישלון ובחיים לא אצליח לרדת במשקל). וחוזר חלילה, וזה בהחלט חוזר.

שילוב קטלני של כל או חלק מההורמונים שהשתבשו הביאו אתכם עד הלום כמו שאומרים. התקיעות, רעב מוגבר, חשקים למתוק, השמנה ועוד ועוד. כבר עכשיו אתם מבינים עד כמה דיאטות דלות שומן עם הגבלה קלורית היא בדיוק מה שהגוף שלכם אינו צריך. 

מה אתם חייבים לעשות מעכשיו והלאה:

ראשית, הפחתת אינסולין. המפתח להכל. איך מפחיתים? אוכלים מזונות המאזנים את רמות האינסולין ומצמצמים את הפרשתו ככל הניתן. לכן, תזונה דלת פחמימות היא הפתרון היחידי עבורכם. התכנית תוביל אתכם לאיזון ולשינוי מקור האנרגיה של הגוף שלכם – אתם תשרפו שומן ממאגרי השומן שלכם (כן כן! שלכם) במהירות, ביעילות ובקלות ותרדו במשקל. מוכנים?

אני רוצה לרדת במשקל!

מה התכנית כוללת?