הורמונים וירידה במשקל

סקירה זו נועדה לתת לכם ידע בסיסי אבל כה חשוב ונחוץ להצלחה שלכם לירידה במשקל. למעשה ההורמונים הקשורים למטבוליזם הם הכי חשובים בכל הקשור לירידה במשקל. על פניו, נראה כי עולם הדיאטות רועש וגועש אבל אין חדש תחת השמש. רוב הדיאטות מבוססות על אותו הדבר – מזון דל שומן וספירת קלוריות אובססיבית. הקושי להתמיד בשיטות הללו אינו תלוי בכם מהסיבה הפשוטה, כי המזון אינו משביע וזהו עניין של זמן עד שתשברו. מעבר לזה, לרוב המזון עצמו הוא טפל וחסר טעם, ואתם תרגישו שאתם בעונש ולבסוף גם אין לא קיבלתם תוצאות. 

מה עשיתם בזה?

הרבה במובן השלילי – החרפתם את המצב המטבולי שלכם. בכל פעם שאתם מתחילים דיאטה חדשה, או טרנד חדש הדוגל בהגבלה קלורית ומזון דל שומן, אתם פוגעים במטבוליזם שלכם ומאטים אותו עד לתקיעות הכה מוכרת.

אבל החדשות הטובות הם: אפשר גם אחרת. ניתן לאפס את המצב המטבולי אליו נקלעתם ואפילו בקלות. כל זאת באמצעות תזונה נכונה שתאזן את ההורמונים שלכם, יחד עם שילובים של טכניקות מניפולטיביות עוצמתיות כמו שיש בתכנית האונליין לירידה במשקל. במטרה לעצור את המצב הקיים, לשנות ולתקן. רק אז הגוף שלכם ישתחרר מהמעגל האכזרי בו הוא נמצא, ולבסוף להביא אתכם לאיזון מטבולי ואז תוכלו לרדת במשקל ללא קושי או בעיה (כמובן זה מצריך מכם להיות עקביים ומדוייקים).

למה דיאטות אינן עובדות?

הבסיס של דיאטות דלות שומן הוא זהה. הדיאטות הנ"ל דוגלות בהגבלה קלורית ודלות בשומן. במסגרת ההנחיות ממליצים גם לצרוך תחליפי מזון ומוצרי דיאט. במצב זה – כאשר מצמצמים אב מזון (במקרה הזה מגבילים את השומן) יש צורך לתגבר באב מזון אחר. כאמור פחמימות (והרבה). אכילת פחמימות מרובה, ולאורך זמן יוצרת בעיות רבות המשבשות את ההורמונים שלכם. 

פחמימות = אנרגיה? האמנם?

אחת הבעיות המרכזיות של דיאטות דלות שומן ועתירות פחמימות הוא השענות הגוף על גלוקוז כמקור לאנרגיה באופן בלעדי. גלוקוז זה אשר מופק על ידי הגוף כאשר צורכים פחמימות. מה הבעיה עם הגלוקוז? ובכן, מאגרי הגלוקוז בגוף די מוגבלים ומתמלאים מהר. מה קורה כאשר המאגרים מלאים עד אפס מקום? כמה דברים מתרחשים: 

1 – זה מחייב אתכם לאכול כל כמה שעות, אחרת המאגרים שלכם נגמרים, ואתם תרגישו חלשים, עייפים וחסרי אנרגיה.

2 – אתם אוכלים כ"כ הרבה פחמימות בכל ארוחה. פחמימות שהגוף לא באמת זקוק בכמות כזאת גדולה. נוצר עודף. מה הגוף עושה עם העודף? שומר לימים קשים באמצעות הפיכתם לשומנים. השומנים הללו נאגרים בכבד ובכל מיני איברים. 

השאלה המתבקשת – מתי כן הגוף חוזר למאגרים הללו ועושה בהם שימוש? אם אתם ממשיכים לאכול עוד ועוד פחמימות אז סביר שהגוף לא יעשה כל שימוש במאגרים והוא רק ימשיך לאגור עוד ועוד, החשבון הוא די פשוט: עודף פחמימות ואגירתם כשומן באופן קבוע = השמנה. זאת בהשוואה למאגרי השומן שלנו לעומת מאגרי הפחמימות הם אינם מוגבלים, הגוף יכול לאגור המון שומן! וזה קורה כל הזמן ואתם משמינים ומשמינים …. 

על תפקיד זה אחראי הורמון האינסולין שהוא הכי חשוב ועיקרי עבורכם. אפשר לקרוא לו – הורמון ההשמנה. האינסולין מופרש כאשר אתם אוכלים פחמימות (גם חלבונים ברמה מסוימת). ככל שתאכלו יותר פחמימות, כך האינסולין יופרש עוד ועוד לדמכם. אם אתם רוצים לרדת במשקל – אתם חייבים לצמצם את הפרשת האינסולין ככל הניתן. למה? ובכן, כאשר האינסולין נמצא גבוה בדם, לגוף אין גישה למאגרי השומן שלו. הוא למעשה חוסם את היכולת של הגוף להשתמש בשומן שלכם ולהפיק ממנו אנרגיה. משמע – אי אפשר לרדת במשקל. נקודה. סוף. זאת אחת הסיבות העיקריות למה דיאטות המבוססות על הרבה פחמימות לא עובדות וגם לא יעבדו לעולם.

רגע, זה לא הכל. המצב הולך ומסתבך, ועוד הורמונים מצטרפים "לחגיגה" – הורמונים כמו הורמונים האחראים על השובע והרעב שלכם (לפטין וגרלין). למה האינסולין משתבש? פשוט. כי אכלתם הרבה פחמימות והוא משפיע לרעה על השובע והרעב שלכם. אפקט הדומינו. ההורמונים הללו מאותתים לכם מתי אתם רעבים וצריכים לאכול, ומתי להפסיק כי שבעתם. אבל, האינסולין המשובש גורר אחריו גם את הורמוני השובע והרעב שלכם, כך גם הם משתבשים. כשזה קורה גם האיתותים שלהם משתבשים. בנוסף, הורמוני בלוטת התריס מושפעים גם הם מהמצב לרעה ומאטים את המטבוליזם שלכם. 

עכשיו שכל השתלשלות העניינים מפורטת, מאד קל גם להבין למה אתם פתאום רעבים אחרי שאכלתם ארוחה מאד טובה קודם לכן. או למה אתם ממשיכים לאכול גם אם אתם מפוצצים, כי האיתות הגיע באיחור ואתם לא הפסקתם להעמיס, מה שגורר יחד איתו גם הרגשה לא נעימה בבטן, וחשקים למתוק ועוד תופעות שאתם בטח כבר מכירים. האיתותים פשוט שגויים. 

חוסר איזון זה מוביל אתכם במהירות "וביעילות" להשמנה ואתם אפילו לא מודעים לכך. אתם הלכתם לפי ההנחיות ועשיתם נכון.

אבל חכו, יש המשך, הרולטה לא נעצרת פה. ישנם הורמונים נוספים במערכה. הכירו את הורמון הסטרס בכבודו ובעצמו – הקורטיזול. אולי שמעתם עליו בעבר בהקשר של סטרס. הורמון זה קשור ישירות להשמנה. גם הוא כמו עם האינסולין. אין צורך לעורר אותו שלא לצורך. (רק לתפקיד הממוקד שלו במצבי דחק קצרים ונקודתיים). לא מעבר. אבל כאשר הבלגן חוגג גם הסטרס "משתתף" במשחק ההורמונלי. עלייה ברמות הסטרס גורמת לעלייה של אינסולין (זה המשמין). זוכרים את ההסבר על האינסולין? כאשר הוא גבוה בדם אין לגוף יכולת להשתמש במאגרי השומן שלו. כך אתם בעצם רק אוגרים = משמינים. הורמון הסטרס גורם להשמנה.

לא סתם אומרים שסטרס משמין, זה פיזיולוגי לחלוטין. כאשר אתם נתונים למצבי סטרס, כל הגוף שלכם נערך, נדרך ומגיב. לכן, בנוסף לשינוי התזונתי שאתם תעברו גם חייבים לאמץ בנוסף טכניקות הרגעה לעזור לגוף להתמודד עם מצבי הלחץ הרבים וזה קריטי לירידה במשקל. דוגמה – ספורט זוהי דרך מצוינת.

התכנית "המניפולציה של התזונה" מתמקדת באיזון ובאיפוס ההורמונים שלכם דרך תזונה. תזונה היא הכי חשובה כשזה מגיע להשמנה ואגירת שומן! ישנם פרמטרים נוספים שנלקחו בחשבון וגם הם כלולים עבורכם בתוך התכנית. זהו חלק מהשלם והם עובדים יחד בסנכרון לירידה במשקל שלכם. אורח חיים כולל בתוכו: תזונה, שינה, תנועה, טכניקות הרגעה ושינה טובה נחוצים לירידה במשקל.

בזמן השינה הורמון הגדילה (נעורים) מופרש. הורמון הכרחי זה, אחראי בין היתר לשמירה על מסת שריר רזה ושמירה על משקל גוף תקין. שימו לב מה קורה לכם כאשר אתם לא ישנים היטב:

הורמון הגדילה מופרש פחות ⇦ובמקביל הורמון הסטרס מופרש יותר ⇐ מה שגורם לרעב מוגבר מהרגיל ⇐ גם האינסולין עולה ⇐ בחירות מזון לא טובות ⇐ גוררות לעוד יותר חשקים למתוק / מעובד ⇐ עלייה במשקל ⇐ הלקאה עצמית (אני כישלון ובחיים לא אצליח לרדת במשקל). וחוזר חלילה, וזה בהחלט חוזר.

שילוב קטלני של כל או חלק מההורמונים שהשתבשו הביאו אתכם עד הלום כמו שאומרים. התקיעות, רעב מוגבר, חשקים למתוק, השמנה ועוד ועוד. עכשיו אתם מבינים עד כמה דיאטות דלות שומן עם הגבלה קלורית היא בדיוק מה שהגוף שלכם אינו צריך. 

מה אתם חייבים לעשות מעכשיו והלאה:

ראשית, הפחתת אינסולין. המפתח להכל. איך מפחיתים? אוכלים מזונות המאזנים את רמות האינסולין ומצמצמים את הפרשתו ככל הניתן. לכן, תזונה דלת פחמימות היא הפתרון היחידי עבורכם. התכנית תוביל אתכם לאיזון ולשינוי מקור האנרגיה של הגוף שלכם – אתם תשרפו שומן ממאגרי השומן שלכם (כן כן! שלכם) במהירות, ביעילות ובקלות ותרדו במשקל. מוכנים?

אני רוצה לרדת במשקל!

מה התכנית כוללת?

צום לסירוגין

צום לסירוגין מהו צום לסירוגין? ולמה כדאי לכם לצום? צום לסירוגין הפך לפופולרי מאד ובכל רחבי העולם. אנשים רבים מתעניינים בו בעיקר בהקשר של ירידה

למאמר המלא