קטוזיס - Ketosis

מה זה קטוזיס, יתרונות, תופעות לוואי ועוד

מה זה קטוזיס?

קטוזיס הוא תהליך שקורה כאשר מאגרי הפחמימות לשריפת אנרגיה בגוף שלכם אזלו. במקום זאת, הוא שורף שומן לאנרגיה. תהליך זה מייצר קטונים, וזה בעצם הדלק החדש לאנרגיה. זהו דלק הרבה יותר איכותי בהשוואה לדלק מפחמימות (גלוקוז). 

האם זה דבר טוב או רע?

קטוזיס ותזונת קטו

תזונה קטוגנית היא תזונה דלה בפחמימות ועתירה בשומן אשר הפכה לפופולרית במיוחד בכל הקשור בבעיות מטבוליות ודלקתיות כמו ירידה במשקל, איזון סוכרת ועוד. בנוסף לשינוי הדלק של הגוף שגורם לכם לשרוף את השומן האישי שלכם. תזונה קטוגנית גורמת להפחתה משמעותית ברעב שלכם. תזונה זו גם שומרת מפני פירוק שרירים בכל תהליך הירידה במשקל בהשוואה לדיאטות דלות שומן.

עבור אנשים בריאים שאינם סובלים מתסמונת מטבולית כמו סוכרת ואינם בהריון, תהליך הקטוזיס מתרחש כעבור 3 או 4 ימים של אכילת פחות מ 50 גרם פחמימות ביום. זה שווה ערך ל 2-3 מנות פרי.

יתרונות בריאותיים לקטוזיס

לקטוזיס יש יתרונות רבים מעבר לירידה במשקל. בין היתר הדיאטה הקטוגנית ראתה אור לראשונה בשנת 1920 כאשר רופאים המליצו עליה עבור ילדים הסובלים מאפילפסיה. בנוסף, עשו בה שימוש למטרות רפואיות גם בטיפול בסוכרת עוד לפני שהאינסולין נכנס לשימוש.

מחקרים שנעשו על תזונה קטוגנית ותזונה דלת פחמימות מצביעים על כך שהיא עשויה לסייע בהורדת הסיכון למחלות לב,תסמונת מטבולית, עמידות לאינסולין, סוכרת סוג 2.

החוקרים גם חוקרים את ההשפעות של תזונה דלת פחמימות במצבים אחרים כמו  -אקנה, מחלת הסרטן, תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS), מחלות מערכת העצבים כמו אלצהיימר, פרקינסון ועוד.

קיטוזיס, איך זה מרגיש?

במהלך השבוע הראשון במצב של קטוזיס, אתה עלול להרגיש רע. קוראים לזה “שפעת הקטו”, אבל זה לא מצב רפואי רשמי. הרופאים סבורים כי הסיבה לכך היא הגמילה מסוכר ופחמימות, שינוי במאזן האלקטרוליטים בגוף או שזה יכול להיות בגלל שינויים בחיידקי המעיים שלכם או בתגובה של מערכת החיסון. מה חשוב להבין שאילו הם תופעות לוואי זמניות לחלוטין וניתן לצמצם אותם באופן משמעותי אם עושים את זה נכון.

תופעות הלוואי בקטוזיס

תופעות הלוואי האפשריות והזמניות: 

כְּאֵב רֹאשׁ

עייפות

ערפל 

עצבנות

עצירות

שינוי בהרגלי השינה

בחילה

כאב בטן

סחרחורת

השתוקקות לסוכר

התכווצויות ברגליים 

ריח רע מהפה, המכונה גם נשימת קטוזיס

איך אני יודע שאני בקטוזיס?

יש אפשרות לברר את רמות הקטוזיס על ידי בדיקת קטונים בדם או בשתן. מדידת קטונים בשתן היא הדרך המקובלת והקלה ביותר באמצעות סטיקים אשר טובלים בשתן ומקבלים תוצאה מיידית. אבל אין זה חובה לרכוש סטיקים למדידת קטונים בשתן באופן קבוע. אם אתם מקפידים עם אכילת עד 50 גרם פחמימה ביום סביר להניח שאתם תהיו בקטוזיס. יש אנשים הזקוקים להגביל את הפחמימות שלהם עד 20 גרם ביום על מנת להיות בקטוזיס.

מצב לימבו

כאשר אתם מזגזגים בין קיטוזיס ולבין שימוש במאגרי הגלוקוז. מצב זה מתרחש כאשר אתם לא מקפידים על כמות הפחמימות וכן כאשר אתם מגזימים בצריכת חלבון. גם חלבון יכול להיות מומר לגלוקוז בגוף ולהפריע לתהליך ולכן צריכת שומן מספקת בסביבות ה 70% מכלל הקלוריות היא המומלצת.

התכנים המופיעים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע ובשום מקרה אינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית. התכנים המופיעים בתכנית זו נועדו להרחבת הידע האישי של המשתמשים ואין לראות בהם תחליף להתייעצות עם רופא מומחה. בכל מקרה יש לפנות לקבלת חוות דעת של רופא מוסמך לפני קבלת טיפול ו/או שימוש בתכשיר רפואי כלשהו. השירותים והמידע באתר זה הינם כלליים ולא ניתן להתאים אותם באופן פרטני לצרכיו של כל אדם ואדם ועל כן לצורך קבלת טיפול רפואי ו/או יעוץ אישי יש לפנות לרופא. במידה והינך סובל מבעיית בריאות כלשהי או תחת השגחה או מעקב של גורם רפואי עלייך להיוועץ עם הגורם המטפל.