גיל המעבר המדריך המלא - תופעות לוואי, גורמים וטיפול טבעי

מהו גיל המעבר - המנופאוזה

המעבר בין תקופת הפוריות לגיל המעבר מסמל תחילתם של שינויים הורמונליים הנמשכים בין מספר חודשים למספר שנים, ולמרות שזה לא יימשך לנצח, זה יכול להיראות כמו נצח. עוד לפני שאת מגיעה לגיל המעבר בו המחזור שלך פוסק לחלוטין-אם אין מחזור במשך שנה ברציפות זה מסמל את תחילת גיל המעבר. הגוף שלך נותן לך רמזים שהדברים מתחילים להשתנות. עבורך הבנת הסממנים ומדוע הם קורים זה חלק מהלמידה כך שתדעי כיצד לנהל אותם ולעזור לעצמך לעבור את התקופה הזאת בצורה הרבה יותר קלה וגם נעימה. החוויה שלך בתוך גיל המעבר יכולה להיות שונה לחלוטין אם רק תחליטי שאת פועלת לטובת הגוף שלך.

מה קורה להורמונים לקראת גיל המעבר?

ככל שמתקרבים לתקופת הווסת האחרונה, השינויים במחזור החודשי שכיחים יש תקופות שהמחזור קצר יותר או כבד יותר ועד שבסופו של דבר המחזור פוסק לחלוטין.

השינויים בהורמונים השולטים במחזור שלך הם "האשמים" וגורמים לרוב התסמינים הלא נוחים הקשורים לגיל המעבר. במהלך גיל המעבר כאשר הביוץ מפסיק גם המחזור מפסיק. בדרך כלל, בלוטת יותרת המוח מגבירה את ייצור הורמון המגרה זקיקים (FSH), ורמות FSH עולות ויורדות במהלך כל הזמן הזה, מה שמשפיע על ייצור האסטרוגן בשחלות. חוסר איזון זה מאפיין מאד את התקופה הזאת. זה כמו סחרחורת כי בחודש אחד ה-FSH שלך עשוי להיות גבוה (תדמייני את המוח שלך צורח על השחלות כדי לייצור אסטרוגן) ובחודש שאחרי הרמות נורמליות. אין אחידות ועקביות וזה מאד מורגש. זו הסיבה אגב שבדיקות מעבדה אינן אמינות במיוחד לאבחון גיל המעבר כי בכל חודש את תוכלי לראות תוצאות שונות ולכן הרבה פעמים האבחון מתרכז בסימפטומים.

דבר נוסף, גם רמות האסטרוגן נוטות להשתנות ממחזור למחזור, מה שעלול לגרום לך להרגיש סימפטומים של עודף וגם של מחסור וזאת סחרחורת אמיתית. לבל נשכח את אחד ההורמונים הכי חשובים – הפרוגסטרון שגם הוא בירידה וזה משפיע עלייך לרעה. אחד הדברים החשובים שהייתי רוצה שתביני מכל הסיפור הזה הוא – מה קורה עם האסטרוגן מול הפרוגסטרון כי רוב תופעות הלוואי והבעייתיות זה עקב יחס לא מאוזן של אסטרוגן מול פרוגסטרון ורוב התסמינים נובעים מחוסר איזון זה ועלול לגרום לכך שהאסטרוגן יהיה דומיננטי (דרך הטיפול תהיה שונה במקרה כזה) וזה לא אומר שיש לך הרבה אסטרוגן פשוט היחס הלא מאוזן הביא לכך. אה, והחלק הכי לא נורמלי בכל הסיפור הזה שאת עדיין יכולה להיכנס להריון במהלך המנופאוזה! וזאת למרות שהביוץ לא כל כך סדיר.

מדריך גיל המעבר

מתי גיל המעבר מתחיל?

השלבים המוקדמים של גיל המעבר יכולים להשתנות מאישה לאישה, עם טווחים בין אמצע שנות השלושים (נחשב למוקדם מידי אך קורה) ועד לשנות ה-50 שלך. זאת אומרת שהמנופאוזה יכולה להתחיל כבר 10 שנים מוקדם יותר, אך לרוב זה מתחיל סביב גיל 45.

כמה זמן נמשך גיל המעבר?

יכול להימשך מספר חודשים עבור מעטות ויחידות סגולה שאינן חווית תסמינים רבים, אך בממוצע, תקופה זו נמשכת לפחות ארבע שנים או יותר הכל תלוי כמה מוקדם הוא התחיל אצלך. עבור חלק מהנשים, זה יכול להימשך אפילו עשור מהחיים! ולכן זה כה חשוב שתביני את התקופה הזאת כי את היחידה שיכולה לעזור לעצמך באמת.

ארבעת שלבי המנופאוזה

ישנם 4 שלבים מהרגע שהתסמינים מתחילים ועד שהמחזור פוסק לחלוטין ואינו חוזר שנה:

לפני גיל המעבר שלב מוקדם מאוד: כאשר המחזור עדיין סדיר, אך התסמינים מתחילים להופיע.
עדיין לפני גיל המעבר: מאופיין במחזורים לא סדירים.
גיל מעבר מאוחר: כאשר המרווחים בין המחזורים עולים על 60 יום.
גיל המעבר מאוחר מאד: מאופיין במחזורים הרבה פחות סדירים, ותסמינים מוגברים וזה בעצם הישורת האחרונה לפני כניסה לתוך גיל המעבר כאשר המחזור האחרון התרחש לפני שנה.

איך תוכלי לזהות אם את כבר שם?

הרמז הראשון הוא שהמחזור שלך משתנה. זה לא חייב להיות שינוי כל כך עצום, ובמיוחד רואים שינוי באורך המחזור ומספר הימים שקיבלת. זה די קל לזהות זאת במיוחד אם יש לך מחזורים סדירים, מדובר במעבר שקל לשים לב אליו (אם כי תמיד כדאי להתייעץ עם הרופא שלך אם אתה רואה שינויים משמעותיים). אם את נאבקת עם חוסר איזון הורמונלי באופן קבוע כל החיים כמו PCOS או אנדו אז לך זה יהיה מאתגר יותר לשים לב לסימנים הראשוניים.

התסמינים הכי נפוצים בגיל המעבר

הסימנים יכולים להשתנות מאישה לאישה, לא כולן חוות הכל מהכל את יכולה להרגיש כמה תסמינים בודדים או הכל. אין חוקים.

גלי חום: תחושות פתאומיות של חום עז, המלוות לרוב בהזעה והסמקה.
הזעות לילה: הזעת יתר במהלך השינה, המובילה לסדינים לחים או ספוגים ולהפרעות בשינה.
מחזור לא סדיר או מחזורים כבדים: מחזורים בלתי צפויים, עם מרווחים ארוכים או קצרים יותר בין לבין.
יובש בנרתיק: ירידה בשימון ודילול רקמות הנרתיק, מה שמוביל לאי נוחות ואפילו כאב במהלך קיום יחסי מין.
שינויים במצב הרוח: תנודות רגשיות, עצבנות, רגישות מוגברת ויותר סטרס.
הפרעות שינה: נדודי שינה, קושי להירדם או התעוררות תכופה במהלך הלילה.
עייפות וערפול מוחי: עייפות מתמשכת, רמות אנרגיה מופחתות וירידה בסיבולת גופנית, קושי להתרכז והתחושה שאת מתהלכת על עננים ולא בקטע טוב.
עלייה במשקל: אחד השינויים הכי מתסכלים הנובעים בהאטה בחילוף החומרים וחוסר איזון הורמונלי ובעיקר עלייה ברמות הקורטיזול והאינסולין המובילים לעלייה בחשקים וברעב וזה לעלייה במשקל, במיוחד סביב הבטן.
אובדן חשק מיני: ירידה בחשק המיני או שינויים בסיפוק המיני.

תסמינים נוספים:

בעיות זיכרון: קושי בזיכרון את מתחילה לשכוח דברים ופחות ממוקדת.
כאבי מפרקים ושרירים: כאבים, נוקשות ואי נוחות במפרקים ובשרירים.
כאבי ראש: כאבי ראש תכופים או חזקים ובזמנים מסוימים במהלך החודש.
נשירת שיער: שיער דליל או נשירת שיער.
עור יבש: גמישות עור מופחתת ויובש מוגבר מה שגורם להתקמטות.
שינויים בריח הגוף: שינויים בריח הגוף הטבעי.

האם קיימת בדיקה לזיהוי המנופאוזה?

תקופת זו הרבה פעמים מאובחנת על סמך תסמינים שהוזכרו קודם לכן. אפשר לעשות בדיקות דם של פרופיל הורמונלי מלא אך הן לא תמיד יהיו אמינות. בדיקה אמינה ומדויקת יותר תהיה בדיקת רוק אשר פחות קיימת בארץ (אפשר לערוך אותן באמצעות מספר קליניקות בארץ).

8 דרכים טבעיות לטיפול בגיל המעבר

תמיכה טבעית בתסמיני גיל המעבר יכולה להיות יעילה להפליא ולסייע לך להחזיר את חייך ולהרגיש טוב בתוך גופך. מה את הולכת לעשות:

תזונה! זהו הצעד הראשון שאת חייבת לקחת בראש סדר העדיפויות. עקב העלייה באינסולין מומלץ לעשות תזונה קטוגנית או דלת פחמימות במטרה לשלוט בערכים ולאזן את החשקים.

תוספי מזון – הם כלים חזקים במיוחד לאיזון בלוטת האדרנל לטפל ברמות הסטרס הגבוהות המאופיינות תקופה זו, חוסר איזון הורמנלי ועוד. את התוספים וצמחי מרפא יש להתאים בצורה אישית.

כבד ומערכת עיכול – חשוב ביותר לעשות דיטוקס לכבד במטרה לשחרר אסטרוגן ולעזור למטבוליזם של האסטרוגן היוצר חוסר איזון הורמונלי ולרוב גורם לאסטרוגן (רע) דומיננטי. 

צומות לסירוגין – צומות לסירוגין חשובים אך יש להתאים את אורך הצום לתקופת המנופאוזה ולא מומלץ להפריז בתקופה זו.

איזון רמות הסטרס באמצעות ספורט, מדיטציה, יוגה וכו' ובמידה והסטרס מאד גבוה יש למוך בבלוטת האדרנל.

בלוטת התריס – בתקופה זו בלוטת התריס נוטה להאט בגלל האסטרוגן ולכן יש לערוך בדיקות מקיפות כולל T3 T4 ועוד.

שינה! ללא שינה מספקת אין סיכוי שתוכלי להתאזן ולפחות 7 שעות בלילה.

אלכוהול – זה לא הזמן לשתות אלכוהול במיוחד אם את חווה תסמינים מוגברים מאחר ואלכוהול הוא רעל לגוף.

התכנים המופיעים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע. בשום מקרה אינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית. בכל מקרה יש לפנות לקבלת חוות דעת של רופא מוסמך לפני קבלת טיפול ו/או שימוש בתכשיר רפואי כלשהו. השירותים והמידע באתר זה הינם כלליים ולא ניתן להתאים אותם באופן פרטני לצרכיו של כל אדם ואדם ועל כן לצורך קבלת טיפול רפואי ו/או יעוץ אישי יש לפנות לרופא. במידה והינך סובל מבעיית בריאות כלשהי או תחת השגחה או מעקב של גורם רפואי עלייך להיוועץ עם הגורם המטפל.

מאמרים נוספים