כבד שומני וטיפול עם תזונה קטוגנית ודלת פחמימות

מהו כבד שומני?

כבד שומני הינה מחלה המאופיינת בהצטברות שומן בתאי הכבד בכמות של מעל 5%. ישנם כמה סוגים של כבד שומני, במאמר זה אתייחס למחלת כבד אשר אינה נובעת מצריכת אלכוהול בשם – Nonalcoholic Fatty Liver Disease או בקיצור NAFLD. מחלה זו הפכה לנפוצה ולמעשה זוהי מחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם המערבי ומעל ל – 25% מהאוכלוסייה חולים בה. כאשר 60% בקרב החולים בעלי משקל עודף. אולם הנתון המדאיג ביותר הוא – מחלה זו היא גם מנת חלקם של ילדים.

החדשות הטובות הן כי על אף ולכבד שומני יש השלכות קשות, עדיין ניתן לשפר אותו ולהפוך את המצב ודי בקלות וזאת באמצעות תזונה קטוגנית ודלת פחמימות. החדשות הרעות הן שרוב האנשים הסובלים מכבד שומני אינם מודעים כלל לאופציה הזו. אבל מאחר ואתם פה וקוראים את המאמר הזה – אתם כן מעודכנים, ואתם הולכים לטפל בכבד שלכם אחת ולתמיד, ובקלות.

סיבות לכבד שומני

  • עודף צריכת פחמימות וסוכרים – אחד הגורמים הכי משמעותיים. בעיקר פחמימות ריקות, ממתקים, שתייה ממותקת, פרוקטוז (סירופ תירס) תעשייתי ועוד. הגוף אינו מסוגל להתמודד עם הכמות העודפת הנצרכת של סוכרים ופחמימות, ולאורך זמן זה גורם לתנגודת לאינסולין (תסמונת מטבולית והשמנה) ולתהליך בשם ליפוגנזה בו הגוף בעודף ייצור שומן. השומן העודף מועבר לכבד ושם מתאחסן (יותר שומן נכנס מאשר יוצא).
  • אנרגיה עודפת – אכילת יתר מכל סוג שהיא עלולה להוביל גם היא להצטברות שומן בכבד.
  • אורח חיים ישבני – ללא התעמלות גופנית או מועטה מדי.

גורמים נוספים להצטברות עודף שומן בתאי הכבד

  • עמידות לאינסולין
  • השמנה בטנית (השמנה אינסולינית)
  • סכרת סוג 2
  • תסמונת מטבולית
  • טריגליצרידים גבוהים בדם
  • תופעות לוואי של תרופות
  • זיהומים מסוימים כמו הפטיטיס C
  • חשיפה לרעלים מסוימים
  • שחלות פוליציסטיות
  • מרכיב גנטי
  • עישון ועוד

איך מאבחנים כבד שומני

NAFLD מאובחן על ידי בדיקות מעבדה פשוטות, אולטרסאונד כבד או בדיקת CT, ולעיתים גם ביופסיית כבד. בבדיקות דם ניתן לצפות באנזימי כבד מסוימים מוגברים כמו – GGT, ALT ו-AST. פעמים רבות רואים גם רמות טריגליצרידים (שומנים בדם), אינסולין וגלוקוז בצום גבוהות, בנוסף, גם רמות גבוהות של CRP (מדד דלקת) ויתר לחץ דם. בדיקת אולטרסאונד כבד או CT יתנו את התמונה היותר מעודכנת לגבי חומרת השומניות בכבד. 

ישנו מדד נוסף הצריך להדליק נורה אדומה הוא – היקף המותניים שלכם. במידה ואתם מגדלים כרס קטנה או מפוארת אתם בעצם נמצאים בסיכון ״לחטוף" כבד שומני. איך זה הגיוני? ובכן, היקף המותניים בעצם מספר לנו כי ישנה השמנה הנובעת מעודף אינסולין. כאמור, הגורם המשמעותי ביותר כאשר זה נוגע לכבד שומני. השמנה בטנית היא מסוכנת באופן כללי ומעידה על מצב מטבולי שאינו תקין. גם אם ה – BMI של האנשים הללו נמצא בטווח ה"נורמלי", ואין זכר לאנזימי כבד גם בבדיקות הדם או בכל מדד מטבולי אחר. מעניין, נכון? נפלאות הן דרכי הגוף.

אחת הבעיות באבחון או יותר נכון בחוסר אבחון כבד שומני הוא שרוב האנשים כלל אינם מודעים שיש להם NAFLD, מכיוון שהתסמינים כמו נפיחות בבטן, אובדן תיאבון וצהבת לרוב אינם מתפתחים עד שהמחלה מתקדמת משמעותית לדרגות חומרה שלוש וארבע. שם כידוע הטיפול שונה לחלוטין. 

ארבע דרגות של כבד שומני

דרגה ראשונה

בדרגה הקלה ביותר המחלה מתבטאת בהצטברות מעל ל – 10% שומן בכבד. זהו מצב הפיך לחלוטין. 

דרגה שנייה

גם בדרגת חומרה שנייה ניתן יהיה לטפל ולהפוך את המצב.

דרגה שלישית

בדרגת חומרה שלישית קיימת כבר הצטלקות של רקמות בכבד (פיברוזיס)

דרגה רביעית

בדרגת חומרה רביעית מדובר במצב מסכן חיים בשם שחמת הכבד (צירוזיס).

האם כל מי שצורך פחמימות בסופו של דבר יפתח כבד שומני

לא בהכרח. אבל כל מי שצורך הרבה פחמימות ואינו עושה פעילות גופנית או מועטה מדי יפתח בסופו של דבר NAFLD. זוהי תחזית קודרת למדי, אבל זוהי האמת לאמיתה, ושוב, הטיפול בכבד שומני בדרגות 1 ו 2 הינו פשוט כל כך עד אבסורד. 

כבד שומני

כבד שומני ותזונה קטוגנית

תזונה קטוגנית במשך שישה ימים הפחיתה 58% בתנגודת לאינסולין!

בנוסף זיהו גם כן בירידה של 53% ברמות האינסולין. לדברי החוקרים, רמות האינסולין הנמוכות יותר אפשרו לכבד להתחיל לפרק את השומן המאוחסן בו וזה הפך לקטונים (האנרגיה החדשה במסגרת תזונה קטוגנית). זהו נתון מדהים בהתחשב בזה כי לרפואה הקונבנציונלית אין באמת פתרון.

במחקר אחר המתבסס על ניתוח של נתונים במהלך שנה, המחקר המתמשך והגדול של Virta Health על אנשים עם סוכרת מסוג 2. כאשר רוב המשתתפים עם NAFLD שהקפידו על דיאטה דלת פחמימות ראו ירידה ברמות השומן בכבד, דיכוי תיאבון, אובדן שומן בטני ושיפור בבריאות הלב. דיאטה קטוגנית הוכחה כמסייעת להפחתת התיאבון במספר מחקרים, כולל מטה-אנליזה של RCTs, הנחשבת לראייה החזקה והאיכותית ביותר. בכמה ניסויים, אנשים עם NAFLD שהקפידו על דיאטת קטו או דלת פחמימות בסופו של דבר אכלו פחות ואיבדו שומן בטני וכך הפחיתו בשומניות של הכבד מבלי להגביל בכוונה את הקלוריות.

מה אומרים המחקרים?

מחקרים רבים שנעשו בנושא אישרו שזה בדיוק מה שקורה. בניסוי אקראי מבוקר של שמונה שבועות (RCT) על 106 אנשים עם NAFLD, הקבוצה שקיבלה דיאטה דלת פחמימות  הפחיתו בצורה משמעותית בשומן הכבד, ופחות שומן בטני מאשר אלו שאכלו דיאטה דלת שומן.

מטה-אנליזה משנת 2020 של לא פחות מ -154 מאמרים! סקרה את היתרונות של דיאטת קטו על כבד שומני. המחברים הגיעו למסקנה, בנוסף להגבלה קלורית, חלוקת מאקרונוטריינטים משחקת תפקיד גם בטיפול בכבד שומני.

התסמונת המטבולית, אשר כבד שומני הוא חלק ממנה, מתאפיינת ברמות אינסולין גבוהות, יתר לחץ דם, רמות גלוקוז בצום גבוהות ושומנים גבוהים בדם. אלו גם כן משתפרים ובנוסף ישנה השפעה חיובית גם על הירידה במשקל. בסופו של דבר, הקומבינציה הזו מפחיתה את הסיכון להרבה מחלות כרוניות כמו מחלות קרדיווסקולריות, שבץ ועוד.

טיפול טבעי לניקוי וריפוי כבד שומני

כמה זמן אורך הטיפול

אם הגעתם עד לכאן, כבר הבנתם כי תזונה קטוגנית ודלת פחמימות הנעשית כהלכה ומותאמת אישית עשויה להפוך את המחלה, ואף להעלים את הכבד השומני. בקליניקה שלי אני רואה כי טיפול של חודשיים – שלושה הוא הממוצע לטיפול בכבד שומני. כן כן – חודשיים – שלושה ברמת חומרה של 1 ו 2 זהו זמן הטיפול.

תחילה, לפני הכל – יש להבין מהי תזונה קטוגנית ולהכיר את העקרונות שלה. תתחילו את המסע שלכם במאמר על דיאטה קטוגנית בו אני מפרטת לפרטי פרטים מהי תזונה קטוגנית? מה אוכלים? מה לא? ובעצם כל מה שצריך לדעת על התזונה הנפלאה הזאת.

  • פעילות גופנית באופן קבוע – פעילות גופנית יכולה לסייע בהפחתת תנגודת לאינסולין וכך להפחתה בשומן בכבד.
  • צריכת דגים שומניים – בתזונה המכילים אומגה 3, לדוגמא: סלמון, סרדינים, מקרל או אנשובי לפחות פעמיים בשבוע (עם שמן זית). דגים אלו עשירים באומגה 3, אשר הוכחו כמפחיתים שומן כבד, GGT וטריגליצרידים אצל אנשים עם NAFLD.
  • תוסף כורכום או כורכומין – מחקרים מצביעים על כך שכורכום עשויי לסייע בהורדת אנזימי כבד באלה עם NAFLD (לא מתאים עבור אנשים שנוטלים מדללי דם).
  • ויטמין E  – בהוראת רופא או איש מקצוע.

מהו הטיפול הקונבנציונלי

ברפואה הקונבנציונלית מודעים כי תזונה ופעילות גופנית, הן ההתערבויות הראשונות והחשובות ביותר עבור NAFLD בשלביו הראשונים. יש גם כמה אפשרויות פרמקולוגיות אך היעילות שלהן מוגבלת מאד ועד חוסר יעילות.

אנטיתזה ומעל לכל היגיון! אבל זוהי ההנחיה מאחורי הטיפול לכבד שומני. דיאטות דלות פחמימות המקדמות ירידה במשקל משפרות את הכבד השומני, למרות צריכת השומן הגבוהה. זהו דבר והיפוכו. כביכול, על מנת להיפטר מכבד שומני צריך לאכול שומן, והרבה?!. איך זה הגיוני? זה אולי נראה מנוגד לאינטואיציה, אבל מחקרים רבים תומכים ומדגישים את ההשפעות המועילות של תזונה עתירת שומן ודלת פחמימות על מחלות כבד שומני.

לסיכום, תזונה קטוגנית ודלת פחמימות כפתרון הכי יעיל לכבד שומני

מחלת כבד שומני מתרחשת עקב שילוב של אורח חיים מקולקל וגורמים גנטיים. אולם, ניתן להשאירם תחת בקרה במידה ואורח החיים נכון. כפי שראיתם ניתן לטפל בכבד שומני ברמת חומרה ראשונה ושנייה יחסית בקלות. בנוסף תרוויחו הגנה על הגוף שלכם מפני מחלות אחרות. למי אתם מחכים?

התכנים המופיעים באתר אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע. בשום מקרה אינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית.

בכל מקרה יש לפנות לקבלת חוות דעת של רופא מוסמך לפני קבלת טיפול ו/או שימוש בתכשיר רפואי כלשהו. השירותים והמידע באתר זה הינם כלליים ולא ניתן להתאים אותם באופן פרטני לצרכיו של כל אדם ואדם ועל כן לצורך קבלת טיפול רפואי ו/או יעוץ אישי יש לפנות לרופא. במידה והינך סובל מבעיית בריאות כלשהי או תחת השגחה או מעקב של גורם רפואי עלייך להיוועץ עם הגורם המטפל.

מאמרים נוספים